the perfect hard couple.www.bestxxxhere.com dontwatchporn.pro xxxone.net hot redhead fucking self.

Det er med slet skjult stolthed, jeg er blevet hædret med Lis Ahlmann’s Legat for 2024.

“Legatets formål er at yde hædersgaver til danske kunsthåndværkere i videste forstand. Legatets bestyrelse skal således kunne uddele legatet til kvindelige eller mandlige vævere, møbelsnedkere, grafiske kunsthåndværkere, keramikere, sølvsmede og andre kunsthåndværkere, samt til arkitekter og forlæggere og iøvrigt til enhver, der som aktiv kunsthåndværker eller ved sit virke yder en værdifuld indsats for dansk kunsthåndværk.”

Hvor jeg passer ind i den sammenhæng er jeg ikke sikker på, men jeg skal gøre mit bedste.

Født i Aarhus, Danmark, blev Mathilde Elisabeth (Lis) Ahlmann uddannet hos vævemesteren Gerda Henning og afsluttede sin læretid i 1929. Hun studerede også maleri hos Harald Giersing og arbejdede en tid som porcelænsmaler for Kähler Keramik. Hun rejste rundt i Europa for yderligere studier og boede i en periode i Paris hvor hun prøvede at slå igennem som maler, men opgav – konkurrenterne var for dygtige.

Hun åbnede i 1934 sit eget værksted, og i løbet af det årti arbejdede hun sammen med arkitekt og møbeldesigner Kaare Klint, især med at designe de håndvævede stoffer til hans berømte Kugleseng.

Kaare klimt/Lis Ahlmann, Kugleseng

Kaare klint/Lis Ahlmann, Kugleseng, 1938

I 1938 begyndte hun at udstille sine tekstiler og blev kendt for en stærkt geometrisk stil med striber og tern, oprindeligt i jordfarver.

 

“Med inspiration fra både traditionelle danske folkedragtsmønstre og Bauhaus-ideer hjalp hendes arbejde med stoffer designet til at supplere møbler med at forme den stil, der nu er kendt som dansk modernisme/Danish Modern”.

 

Børge Mogensen/Lis Ahlmann, Tremmesofa, 1945

Børge Mogensen/Lis Ahlmann, Tremmesofa, 1945

Under Anden Verdenskrig arbejdede hun sammen med Kaare Klints elev, Børge Mogensen for at skabe stoffer til hans nye serie af masseproducerede bøgetræsmøbler inspireret af Shaker-designs. Dette samarbejde markerede et skift i hendes produktion mod industrielt fremstillede designs, da produktionsskalaen oversteg, hvad der var muligt med håndvævede tekstiler. Hun fortsatte med at arbejde sammen med Børge Mogensen gennem 20 år, og hendes farvepalet af dæmpede farver og gråtoner blev lysere, så de passede til den eg, som var hans foretrukne materiale efter krigen.

Japansk Træsnit

 Toyokuni III/Kunisada (1786 – 1864)
Japansk træsnit, “Skuespiller som bister samurai”

Tekstil inspireret af ovenstående japanske træsnit.

Tekstil inspireret af Toyokuni III/Kunisada’s træsnit

Selvom Lis Ahlmann selv kun arbejdede med uld og bomuld (aldrig syntetiske materialer), fik hun ry for nemt at kunne krydse mellem teknikkerne i håndvævning og kravene til industriel tekstilproduktion. Senere lavede hun designs for andre tekstilproducenter, såsom C. Olesen Co. i 1950’erne.

Lis Ahlmanns designs betragtes som tidløse, og hendes status inden for feltet blev anerkendt i 1948 med Tagea Brandt Rejselegatet, et rejselegat tildelt fremragende danske kvinder, og igen i 1978, da hun modtog den Kongelige Svenske Akademi for Kunsts C. F. Hansen Medalje.

Og der ryges igennem, Børge Mogensen, Lis Ahlmann og Hans Wegner hjemme hos Børge i Jægersborg .

club diversity females getting down twerking there booty.go to this web-site sex videos
bokep-indo.me